U bent hier:
14 nov

Koffiemok bepaalt smaakverwachting en waarde

De verwachting over de smaak van koffie hangt af van de kop of mok waarin de drank wordt geserveerd. Koffie in een smalle kop lijkt aromatisch, koffie uit een lage kop bitter en intens. Een wijde mok schept de verwachting dat de koffie zoet smaakt. Ook de waardeperceptie van koffie blijkt afhankelijk van de vorm van het kopje waaruit deze gedronken wordt.

Daar blijken mensen uit heel verschillende landen, zoals China, Colombia en
Groot-Brittannië, het over eens te zijn, ook al zijn er wat verschillen. Britten schatten de temperatuur van alle mokken hoger in dan Chinezen of Colombianen. Chinezen blijken hun koffie liever uit een lage mok te drinken dan uit een lange hoge kop. Hieronder wordt nog slechts het woord mok gebruikt om zowel een kopje als de wat grotere mok aan te duiden.

Meten van verwachtingen

Onderzoekers uit 6 verschillende landen vroegen 103 Colombianen, 97 Chinezen en 105 Britten naar hun mening over de koffie uit mokken met verschillende afmetingen. De deelnemers moesten de mokken sorteren op smaakverwachting. Ze moesten aangeven hoe bitter, zoet en intens de koffie uit ieder type mok smaken. Ook moesten ze in de vorm van een ranking per mokvorm aangeven hoe heet de koffie zou zijn, hoe aromatisch en hoeveel energie ze ervan zouden krijgen, hoe lekker ze de koffie zouden vinden en hoeveel ze ervoor zouden willen betalen.

Meer en minder

Colombianen en Britten verwachten dat koffie uit wijdere mokken duurder is dan koffie uit smalle mokken. De mensen uit Colombia gaven ook aan minder te willen betalen voor koffie uit een smalle mok. De onderzoekers denken dat dit komt omdat ze verwachten dat er meer koffie in grote mokken zit.

Commercie

Barista’s kunnen deze verwachtingen van de klant commercieel gebruiken. Een wijde mok met niet al te veel koffie rechtvaardigt bijvoorbeeld in Colombia een wat hogere prijs en dus marge. “Barista’s en caféhouders moeten de vorm van een mok kiezen die overeenkomt met de verwachting van de klant. Als dit met elkaar klopt, kan dat ertoe bijdragen dat het koopgedrag van de klant toeneemt”, concluderen de auteurs in hun onderzoek.

Bron: http://www.foodlog.nl