U bent hier:

Trends en ontwikkelingen in koffie- en theeconsumptie

Koffie is met 27 procent van de dagelijkse vochtinname zelfs de meest gedronken drank in Nederland. Het is dan ook niet gek dat Nederlanders wereldwijd tot de groep "enthousiaste koffiedrinkers" behoren. Alleen de Scandinaviërs, Oostenrijkers en Zwitsers blijven ons nog voor.

Koffiebonen

De meest recente consumptiecijfers laten zien dat de totale koffie- en theeconsumptie in Nederland de afgelopen jaren stabiel is. Toch zijn er een aantal opmerkelijke trends en ontwikkelingen. Zo gaan Nederlanders steeds meer variëren tussen verschillende smaken, soorten en zetmethodes. Binnen de koffieconsumptie is sinds een aantal jaren een duidelijke stijging zichtbaar in de verkoop van koffiebonen ten opzichte van gemalen koffie
(Roast & Ground). Daarnaast is er een aanhoudende populariteit zichtbaar van de "single serve" zetmethodes en de bijbehorende koffie in pads en capsules.

Thee

Ook binnen de theeconsumptie gaan Nederlanders steeds meer variëren tussen het brede aanbod van zowel de vele soorten thee als de manieren waarop de thee gezet wordt (losse thee of voorverpakt in eenkops- of meerkops zakjes). Ondanks dat zwarte thee nog steeds het merendeel van de markt beslaat, maken groene thee en tal van kruidenmelanges een sterke opmars.

Bron: www.knvkt.nl