U bent hier:
20 jun

Fairtrade producten steeds populairder

"Het aantal verkochte fairtradeproducten in Nederland is in 2012 jaar met 38 procent gestegen ten opzichte van 2011. Supermarkten, winkels en bedrijven bieden steeds meer producten aan met het fairtrade-/Max Havelaarkeurmerk, zo blijkt op 20 juni 2013 uit de jaarcijfers van de Stichting Max Havelaar.

De Nederlandse markt genereerde vorig jaar 4,8 miljoen euro aan premie die bovenop de marktprijs naar boerencoöperaties ging in producentenlanden. De boeren daar beslissen tezamen waar zij deze premie in investeren, zoals productiviteitsverbetering, gezondheidszorg of educatie. "Het draagvlak voor eerlijke handel neemt toe”, aldus
Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. ”Minister Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft ontwikkeling via handel zelfs tot speerpunt van haar beleid gemaakt.”

Producten met het fairtradekeurmerk worden verkocht in 120 landen. Alle Nederlandse supermarkten doen mee. Naast koffie zijn er eerlijke bananen, cacao, katoen, thee, rijst, noten, bloemen en goud verkrijgbaar".

Bron: nu.nl